Snedkerværksted

Relationsarbejdet sker her sammen med både den værkstedsansvarlige og det øvrige personale ved at have et fælles tredje, håndværket. Børnene og de unge øver sig på at samarbejde om et projekt og blive enige om, hvordan det skal se ud, planlægge processen og se projektet forme sig i et fællesskab, hvor alle har værdi. Der kommer til at ske udviklende mødeøjeblikke både mellem voksne og børnene/de unge og imellem dem selv, de indgår i mindre sociale fællesskaber, som kan synes mere overskuelige.

 

Man skaber noget, og man skaber noget sammen, der har værdi også for andre. Børnene og de unge ser sig selv i et nyt lys, selvom det ikke bliver perfekt, er det godt nok til fællesskabet, vi bidrager med det vi kan. Børn, der måske altid har fået at vide at de ikke er gode til noget, får succesoplevelser ved at lære et håndværk. Det bliver skabt en ny fortælling for barnet eller den unge, et nyt narrativ.

 

De har en plan for dagen, hvis de ikke kommer afsted i skole, så er der arbejde der skal laves på værkstedet, bygge hønsehus, eller sauna, lave mindre småprojekter ud af genbrugstræ, som kan sælges i gårdbutikken. Det kunne være borde- og bænkesæt, knager, hylder, insekthoteller, fuglehuse, blomsterkasser osv. Eller lave sengebord, sengeramme, reoler eller lignende til eget værelse eller til fællesrummene på gården. Denne forudsigelighed og struktureret hverdag skaber tryghed for barnet eller den unge.

 

Børnene og de unge får måske lysten til at arbejde med et håndværk som voksen og evt. tage en uddannelse inden for en håndværksmæssig genre. Vi vil her støtte børnene og de unge i at udnytte deres fulde potentiale i forhold til fremtidige beskæftigelse, men det kan måske også have den virkning, at det måske er hårdere at skulle arbejde på værkstedet, så skolen måske syntes mere interessant alligevel. For det er også Valoregårdens mål at støtte børnene og de unges skolegang fuldt ud.